Problemy z koncentracją – jak sobie radzić?
Słaba koncentracja to główny wróg efektywnej nauki. Widzisz to w domu: dziecko stale się rozprasza, odrywa się od książek, zamiast odrabiać lekcje chodzi do kuchni, do toalety, kontempluje gołębia siedzącego na parapecie. Jak poprawić koncentrację u dziecka i czy to w ogóle możliwe?
Musisz bez przerwy kontrolować swoje dziecko? Pytać czy odrobiło już lekcje, czy jest nauczone na sprawdzian, czy czytało lekturę?
W kółko powtarzasz, co ma robić?
Czujesz się przez to bezsilna i zmęczona?
Wcale nie musi tak być!
Koncentracja to umiejętność skupienia uwagi na określonym działaniu. Dzięki niej szybko się uczymy.
Bez niej zapamiętanie czegokolwiek jest praktycznie niemożliwe.
Pomyśl. Czy zdarzyło się Tobie kiedykolwiek oglądać film, a potem niczego z niego nie pamiętać? Albo czy byłaś na wykładzie i później okazało się, że nie masz pojęcia o czym była mowa?
Skąd się to bierze?
Odpowiedź jest prosta – Twoje myśli gdzieś uciekły. W wyobraźni przeniosłaś się do innej rzeczywistości – myślałaś o kłopotach dnia codziennego, o emocjach, o relacjach. Myślałaś o czymś i na tym byłaś skupiona. Nie skoncentrowałaś się na rzeczonym filmie czy wykładzie. Dlatego nic nie pamiętasz.
Podobnie mają nasze dzieci.
Ile razy widziałaś swoje dziecko, które siedzi przy biurku i myśli o niebieskich migdałach? Są dzieci, które patrzą, ale nie widzą; są dzieci, które słuchają, ale nie słyszą – dlatego nie wykonują poleceń, nie mają zapisanych prac domowych, albo ostatnich zdań dyktowanych przez nauczyciela.
Zna to większość rodziców: dziecko nie jest w stanie skupić się podczas lekcji. Ciężko mu uczyć się w domu – bo nauka jednej lekcji od początku do końca, w standardowy monotonny sposób, to wyzwanie ponad jego siły. Uczeń łatwo odrywa się od pracy: jego uwagę przykuje gołąb na parapecie czy stukanie u sąsiada. W trakcie nauki mamy wędrówki na zmianę do kuchni, albo do toalety…
Z tego powodu dzieci często mają trudności w nauce – bo nie umieją koncentrować się na nauce.
A przyjmuje się, że przedszkolak powinien móc utrzymać koncentrację na jednej czynności przez 3 – 5 minut. Uczeń powinien koncentrować się przez około kwadrans.
Problemy z koncentracją mają dalsze konsekwencje – bywa, że dziecku spada poczucie własnej wartości, maleje samoocena, uczeń jest rozdrażniony i ma wahania nastroju.
Problemy z koncentracją uwagi – ADD
Problemy z koncentracją uwagi zostały uznane za jednostkę chorobową. Traktowane są jako odmiana ADHD. Według statystyk, zaburzenia tego rodzaju ma nawet 6% dorosłych. KLIK
Osoby z poważnymi zaburzeniami koncentracji uwagi mają trudności nie tylko z nauką, ale także z organizacją codziennych czynności, bo coś zaczynają, ale tego nie kończą albo odkładają na później. Wykonywanie kilku czynności jednocześnie jest dla nich praktycznie niemożliwe. To wszystko przekłada się na problemy emocjonalne.
Jeżeli obserwujesz u swojego dziecko problemy z koncentracją. Jeżeli widzisz, że stale się rozprasza, że nie jest samodzielne w nauce, że jego praca trwa o wiele za długo – mam dla Ciebie dobrą wiadomość.
Dobra wiadomość jest taka, że skupienie i koncentracja to nie cecha wrodzona. To kwestia nawyku.
Umiejętność koncentracji można wyćwiczyć
Geoffrey A. Dudley, „Jak podwoić skuteczność uczenia się”
Jak poprawić koncentrację u dziecka

Skoro koncentrację można wytrenować, to jakich ćwiczeń warto do tego używać?
Otóż warto już od najmłodszych lat pracować nad koncentracją dziecka. Układanie klocków czy zabawa jengą to fantastyczne narzędzia budujące koncentrację u maluszka.
W wieku starszym można na przykład pisać jednocześnie obiega rękami w lustrzanym odbiciu – to ćwiczenie ma wartości dodane w postaci synchronizacji półkul mózgowych.
Lubianym przez dzieci ćwiczeniem i podkreślanie liter w tekście, np. literki „k” w ciągu trzech minut (warto dać dziecku ograniczony czas – praca pod lekką presją przynosi lepsze efekty).
Chcesz czegoś więcej niż kilka prostych ćwiczeń?
Jestem do Twojej dyspozycji.
W EDU na każdych zajęciach wykonujemy ćwiczenia poprawiające koncentrację. Dokładamy do tego ćwiczenia relaksacyjne i ułatwiające zapamiętywanie. Pracujemy na narzędziach, technikach i metodach opracowanych naukowo, których skuteczność jest potwierdzona badaniami polskich uczelni.
Po naszych kursach uczniowie są lepiej zorganizowani, umieją się koncentrować, nauka jest dla nich przyjemna i szybka. Uczniowie czytają nawet 5 razy szybciej niż na początku kursu.
Chcesz się przekonać? Zapraszam do kontaktu!